In principe kun je van de belastingdienst een VAR-verklaring krijgen als je een aanvraag hiervoor doet.
Belangrijk is om te weten dat er meerdere soorten VAR verklaring bestaan.
* VAR-loon
* VAR-Resultaat overige werkzaamheden
* VAR-Winst uit onderneming
* VAR-inkomsten.
Jullie doelen op het verkrijgen van een VAR-WUO (Winst uit onderneming). Als je deze verklaring krijgt en de vermelde gegevens in de aanvraag zijn juist dan is er recht op diverse ondernemersfaciliteiten zoals:
- Startersaftrek
- Ondernemersaftrek
- MKBwinstvrijstelling van 10% na aftrekken
Hierbij zijn de volgende criteria van toepassing:
* minimaal 3 opdrachtgevers per jaar
* geen gezagsverhouding met opdrachtgevers
* presenteren als een zelfstandig bedrijf
* minimaal 1225 uur per jaar te besteden
aan de onderneming
* minimaal 50% van de werkbare uren te
besteden aan de onderneming
Indien je hier niet aan voldoet, zul je naar alle waarschijnlijkheid door de belastingdienst niet gezien worden als ondernemer. Ook als je 3 opdrachtgevers hebt en voor meer dan 70% van je inkomen genereert uit 1 opdrachtgever is er sprake van een dienstverband. Een uitzondering hierop is als je met de opdrachtgever goed hebt vastgelegd dat jij de opdracht uitvoert zonder instructies (gezagsverhouding) van de opdrachtgever. Om dit punt te bekrachtigen kun je denken aan een freelanceovereenkomst gecombineerd met een Beroepsaansprakelijkheidverzekering.
Zoals je ziet zijn er geen hele duidelijke regels aan de VAR en het ondernemer zijn. Zoals met veel belastingzaken is er echt een groot grijs gebied waarin situaties en regels altijd discutabel zijn. De belastingdienst is absoluut hierin niet je grootste vijand, mits een en ander goed te onderbouwen en toe te lichten is.
Achteraf had ik beter het halve belastingboek kunnen copy pasten

Maar als je meer informatie wilt over administratieve verplichtingen, belastingen, ondernemersverzekeringen etc neem gerust even contact met mij op via Hyves of via
http://www.anthonissefinancesupport.nl
Als freelance administrateur werk ik samen met een gerenormeerd accountantskantoor, en diverse verzekeringsadviseurs (ieder zijn/haar eigen specialiteit) Samen kunnen we jullie op alle terreinen adviseren en begeleiden.
In ieder geval hoop ik dat jullie iets aan deze info hebben.
* aan de hier vermelde informatie kunnen geen rechten worden ontleent *