Member details

Freelancers - ZZP-ers - zelfstandigen

Sort by: -Old first- | New first

23 Feb, 14:42
Beste ZZPérs,

Wie kan mij vertellen of de regel/ wet verandert is, dat een ZZPér per 2008 nog maar een opdrachtgever hoeft te hebben.

Mijn grootste opdrachtgever zegt dat er nog maar 1 opdrachtgever nodig is voor de belastingdienst. Maar ik kan het nergens terug vinden.
althans niet op de site van de belastingdienst

alvast bedankt
vriendeljke groet,
Marjo ;-)
23 Feb, 15:26
Hoi Marjo,

Ik heb in het verleden wel gehoord dat ze hier iets aan wilden doen. En dan waarschijnlijk ook alleen bij een aantal beroepstakken.
Maar volgens mij is het zo, en ik heb de belastingdienst vorige week nog gesproken, dat je in de ogen van de belastingdienst, zelfstandig ondernemer moet zijn.
Zij toetsen dit aan een aantal aspecten. Zo kijken zij of je een zakelijke rekening hebt, of je aquisitie voert, of je een website hebt, facturen verstuurd en hoeveel opdrachtgevers je hebt. Hierbij is 3 opdrachtgevers voor hen een duidelijke maar niet bindende factor om te bepalen of jij zelfstandig ben. Maar als je er 3 hebt maar de rest van de aspecten zijn niet aanwezig, dan heb je ook een probleem.

Heb je nu, zeker als beginnende ondernemer, geen 3 opdrachtgevers maar loop je wel ricico, heb je en boekhouder, bepaal je zelf je werkwijze en tijden etc etc etc, dan is het niet erg als je 1 of 2 opdrachtgevers hebt in een jaar. Ze kijken naar het totale plaatje.

Kortom: Gedraag je als een zelfstandige en doe moeite voor meerdere opdrachtgevers en je komt al een heel eind bij de belastingdienst.

Groeten,
Dennis
24 Feb, 09:53
Hallo Dennis,

Bedankt voor je antwoord.
vriendelijke groet,
Marjo
26 Feb, 20:19
In principe kun je van de belastingdienst een VAR-verklaring krijgen als je een aanvraag hiervoor doet.

Belangrijk is om te weten dat er meerdere soorten VAR verklaring bestaan.

* VAR-loon
* VAR-Resultaat overige werkzaamheden
* VAR-Winst uit onderneming
* VAR-inkomsten.

Jullie doelen op het verkrijgen van een VAR-WUO (Winst uit onderneming). Als je deze verklaring krijgt en de vermelde gegevens in de aanvraag zijn juist dan is er recht op diverse ondernemersfaciliteiten zoals:
- Startersaftrek
- Ondernemersaftrek
- MKBwinstvrijstelling van 10% na aftrekken

Hierbij zijn de volgende criteria van toepassing:

* minimaal 3 opdrachtgevers per jaar
* geen gezagsverhouding met opdrachtgevers
* presenteren als een zelfstandig bedrijf
* minimaal 1225 uur per jaar te besteden
aan de onderneming
* minimaal 50% van de werkbare uren te
besteden aan de onderneming

Indien je hier niet aan voldoet, zul je naar alle waarschijnlijkheid door de belastingdienst niet gezien worden als ondernemer. Ook als je 3 opdrachtgevers hebt en voor meer dan 70% van je inkomen genereert uit 1 opdrachtgever is er sprake van een dienstverband. Een uitzondering hierop is als je met de opdrachtgever goed hebt vastgelegd dat jij de opdracht uitvoert zonder instructies (gezagsverhouding) van de opdrachtgever. Om dit punt te bekrachtigen kun je denken aan een freelanceovereenkomst gecombineerd met een Beroepsaansprakelijkheidverzekering.

Zoals je ziet zijn er geen hele duidelijke regels aan de VAR en het ondernemer zijn. Zoals met veel belastingzaken is er echt een groot grijs gebied waarin situaties en regels altijd discutabel zijn. De belastingdienst is absoluut hierin niet je grootste vijand, mits een en ander goed te onderbouwen en toe te lichten is.

Achteraf had ik beter het halve belastingboek kunnen copy pasten :-) Maar als je meer informatie wilt over administratieve verplichtingen, belastingen, ondernemersverzekeringen etc neem gerust even contact met mij op via Hyves of via http://www.anthonissefinancesupport.nl

Als freelance administrateur werk ik samen met een gerenormeerd accountantskantoor, en diverse verzekeringsadviseurs (ieder zijn/haar eigen specialiteit) Samen kunnen we jullie op alle terreinen adviseren en begeleiden.

In ieder geval hoop ik dat jullie iets aan deze info hebben.

* aan de hier vermelde informatie kunnen geen rechten worden ontleent *

15 May, 17:52
Of het een probleem kan worden ligt aan een aantal zaken, de belangrijkste noem ik hieronder:

Als je meer dan 70% van je inkomen bij die opdrachtgever hebt verdiend in 2008 (als ZZP) en ook niet aan 3 opdrachtgevers komt kan de belastingdienst de werkrelatie aanmerken als "loondienstverband". Dit houdt in dat de opdrachtgever met terugwerkende kracht jou moet opnemen in de salarisadministratie en moet minimaal belonen conform CAO. Jij kan dan de facturatie terugdraaien en de BTW terugvorderen. Eventueel in te houden premie Zvw (werkgeversdeel) en pensioenpremie is een extra last voor je opdrachtgever of voor jou...dat is nog iets om samen uit te vechten vrees ik :-s :-)

Een prima oplossing is om dit dicht te timmeren met de 2 volgende zaken:
* Freelancecontract waarin vermeld staat dat er geen sprake is van een loondienstverband en je de werkzaamheden zonder structureel toezicht uitvoert en dus voor jouw risico uitgevoerd wordt.
* Door het afsluiten van een Beroepsaansprakelijkheidverzekering. Dit verstevigd eerder vermeld argument dat er geen sprake is van een loondienstverband.

Om jouw situatie goed te kunnen beoordelen zou ik dus moeten weten wat voor soort contract je hebt, heb je zo een BAV en welke VAR verklaring heb je aangevraagd bij de belastingdienst...

Op privétitel geef ik aan dat bepaalde zaken ook nog met terugwerkende kracht dicht te spijkeren is ;-) helaas niet alles :-)

Mocht je besluiten om in loondienst te gaan heb je iig geen recht meer op:
- zelfstandigenaftrek
- startersaftrek (evt aanvulling indien start vanuit arbeidsongeschikt)
- MKB Winstvrijstelling

Voor meer info staan mijn contactgegevens op mn website:

http://www.anthonissefinancesupport.nl
16 May, 12:34
Hallo Andre,

Bedankt voor de informatie.
Op dit moment heb ik gelukkig 3 opdrachtgevers en Var verklaringen en beroepsaansprakelijkheids verzekeringen.

fijn weekend
Marjo
17 May, 16:07
De hele grap van het verhaal is dat ze jouw niets in rekening brengen, maar je opdrachtgever. Je opdrachtgever had goed navraag moeten doen bij je om te voorkomen dat de belastingdienst jullie verhouding als "loondienst" kan aanmerken.

Eigenlijk ontstaat er pas schade als je zelf een Arbeidsongeschiktheid en lijfrentevoorziening hebt gesloten. Over het loondienstverband moet gewoon loonbelasting en sociale premies worden afgedragen. De premie voor je zelf gesloten verzekeringen is weggegooid...behalve de lijfrente misschien...die kun je vaak wel gebruiken en is "jaarruitme" voor om deze premie voor aftrek in aanmerking te laten komen bij de aangifte inkomstenbelasting.

Je opdrachtgever zal de salarisadministratie zo in elkaar zetten dat de "werkgeverslasten" niet de aan jou betaalde vergoeding te boven zal gaan. Het bedrag dat je opdrachtgever aan jou heeft betaald kan verminderd worden met de netto salaris berekening en het verschil mag je terug betalen :-) :-s

Maar je hebt opeens wel weer recht op WW, wellicht pensioen, loondoorbetaling bij ziekte, Bijstand in het slechtste geval etc etc....

Is te complex om in een paar zinnetjes te vertellen.

Als je meer info wilt bel me dan komende week gewoon even. mn mobiele nummer staat op de site.

En ook voor verzekeringen kan ik je op weg helpen, kijk eerst even goed wat het beste is om te doen voordat je je vastlegt aan verzekeringsovereenkomsten ;-)

Ik hoop dat je iig wat info hebt nu om de juiste weg in te slaan, en anders hoor ik het wel

18 May, 20:38
Quote André: "Je opdrachtgever zal de salarisadministratie zo in elkaar zetten dat de "werkgeverslasten" niet de aan jou betaalde vergoeding te boven zal gaan. Het bedrag dat je opdrachtgever aan jou heeft betaald kan verminderd worden met de netto salaris berekening en het verschil mag je terug betalen."

Ik meen mij toch te herinneren dat e.e.a. aan plicht (inhoudings-, onderzoeks- enz.) in dit geval aan de kant van de opdrachtgever ligt. Die heeft - zonder VAR-wuo - het risico geaccepteerd dat er wellicht tòch kans bestaat op een (fictief) loondienstverband. Terugvorderen van enige gedane betaling is er dan niet meer bij: alles wat is uitbetaald - dus zelfs de in rekening gebrachte BTW - wordt beschouwd als netto loon.

"De Belastingdienst kan achteraf toch een (fictieve) dienstbetrekking constateren. In dat geval moet uw opdrachtgever alsnog loonheffingen afdragen." Bron: Belastingdienst

Als ik dit koppel aan een aantal zaken die vermeld staan bij Eindheffing bij naheffingsaanslagen, kom ik tot eerdergenoemde conclusie.

Maar ik kan het gerust fout hebben, aangezien ik maar "een beginneling" ben. :xd:
18 May, 21:17
Eerlijkheidshalve gebied het mij te zeggen dat ik voor het onderdeel BTW niet helmaal zeker ben..

Alles wat uitbetaald is word zeker aangemerkt als loon, maar de uurvergoeding is exclusief BTW. En belasting mag nimmer over belasting worden geheven. Of dus loonheffing of dus BTW ben ik van mening.
Dus en als freelancer BTW afdragen + loonheffing inhouden door opdrachtgever lijkt me niet reeel te veronderstellen.

Om 100% zeker van te zijn kom ik hier nog even op terug :-)
19 May, 12:49
De betaalde BTW moet in een dergelijk geval natuurlijk gecorrigeerd worden door de opdrachtnemer/freelancer/werknemer, voor de door de opdrachtgever/werknemer te verrekenen BTW geldt hetzelfde.

Per saldo worden de facturen dus "ongeldig" en telt alleen nog maar de hoeveelheid geld die van eigenaar is verwisseld. Bijvoorbeeld: de oorspronkelijke %u20AC 100 + %u20AC 19 BTW wordt dan %u20AC 119 netto loon.

Maar ik heb nog weinig ervaring waar ik uit kan putten, alleen kennis in mijn hoofd (of op mijn boekenplank) en hersens die logisch kunnen redeneren. Die combinatie werkte in vroeger tijden 1 op 1, maar tegenwoordig helaas steeds minder. ;-)
19 May, 12:54
Rekenkundig ben ik het 100% met je eens.

Praktisch probleem: in je tarief is een stukje opgenomen voor premies van lijfrente,AOV, kantoorkosten etc mag ik aannemen. Ik vraag me echt af in hoeverre het hard te maken is naar de fiscus om de uitbetaalde bedragen te zien als "werkgeverslasten"

Ben bang dat ik toch meega met jou stelling datlle uitbetaalde bedragen gezien wordt als netto loon, dus pech voor de opdrachtgever, maar ook pech voor opdrachtnemer...Premies voor AOV zijn weggegooid! en dat is doorgaans niet weinig :-s ;-)

Ik vraag het even bij een fiscalist na een dezer dagen...kom er op terug! :-)
21 May, 09:42
" ... maar ook pech voor opdrachtnemer ... "

Als is het maar omdat je dan niet snel (ahum) teruggevraagd zal worden. :xd:
21 May, 09:56
Klopt..dat zal het grootste probleem zijn idd :-s
9 Jun, 12:52
Met een VAR Wuo word de opdrachtgever ALTIJD gevrijwaard van de verplichting alsnog loonheffingen af te dragen over de betaalde bedragen. (VAR WUO + geldig legitimatiebewijs moet bij de administratie worden gevoegd door opdrachtgever) De opdrachtnemer (ZZP-er) kan een sanctie opgelegd worden indien er willens en wetens onterecht een VAR WUO is aangevraagd.

Ook is er niet direct sprake van een dienstverband als er maar 2 opdrachtgevers zijn ipv 3 of meer. Dit is voor een groot deel afhankelijk van variabelen zoals: mate van gezegsverhouding, verdeling in inkomsten, beroepsaansprakelijkheidverz, presentatie van bedrijf etc

Ik hoop dat hiermee alle openstaande vragen alsnog zijn beantwoord(h) :-p
17 Jun, 10:01
Ik ben sinds vorig jaar werkzaam in de zorgverlening. In de thuiszorg & daaraan gerelateerde persoonlijke ondersteuning. Via thuiszorgorganisaties met klanten op basis van de awbz, via bemiddelingsburo's -zowel awbz als via pgb-, en ook met klanten die ik zelf verworven heb -pgb-. En ik ben dus al vanaf het begin aan het harrewarren met de belastingdienst over een VAR. Mijn aanvraag werd afgewezen, mijn inkomsten zouden uit loondienst verworven worden. Bezwaarschrift ingediend. Het is een lange weg van almaar papieren, aanvullingen, kopieën, aanvullingen op aanvullingen, nog meer kopieën, en zo langzamerhand word ik er niet goed van ! Iemand hiermee ook ervaring ??

Subject Started by  Replies   Last 
Henzzz Fotografie
0 22 Aug, 09:48
Ilse / Fun & Party Match
2 19 Aug, 12:38
Jeannette Quakkelaar-Galerie AQunst
0 17 Aug, 14:54
Maartje
120 17 Aug, 14:07
Romano Sandee
0 14 Aug, 14:24
Sander